Cum facem ghee, adică unt clarifiat

În Dieta Carbohidraţilor Specifici fără Lactate este permis ghee-ul-adică untul clarifiat. Prin fierbere se îndepărtează cazeina şi se reduce semnificativ cantitatea de lactoză din unt şi astfel şi cei cu intoleranţe la cazeină sau lactoză pot consuma ghee.

Untul clarifiat îşi are originea în India unde este şi azi folosit des pentru nenumăratele sale beneficii în sănătate. Mulţi dintre prietenii mei indieni adaugă o linguriţă de ghee în cafea dimineaţa.

Untul clarifiat este bogat în omega 3 şi în aminoacizi esenţiali, în vitaminele A, D şi E, ajută în reducerea inflamaţiei şi în digestie şi are un punct de ardere ridicat-250 grade Celsius-aşa eu îl folosesc des în diferite reţete la cuptor sau la sotare.

_DSC7715

Procesul de clarifiere a untului este extrem de simplu. Singurul meu sfat este cumpăraţi unt cât mai pur, fără aditivi sau sare, de la micii producători sau direct de la o sursă sigură de la ţară.

Se pune untul la fiert la foc mic de tot şi se lasă fiarbă până când nu mai spumează şi se observă depunerea proteinei din lapte la fundul vasului. Nu se recomandă îndepărtarea spumei deoarece acest fapt nu vaajută cu nimic, doar scade semnificativ cantitatea de unt clarifiat disponibilă.

După ce observaţi separarea proteinei la fundul vasului puteţi opri focul şi strecura untul. În această faza este foarte uşor se ardă aşa nu este recomandat întârziaţi.

Pentru a strecura untul folosiţi o strecurătoare de metal în care puneţi un tifon pentru strecurat brânză ca  va asiguraţi nu trece nici o particula din spumă rămasă deasupra.

Puteţi strecura untul direct într-un borcan de sticlă. La un kilogram de unt de calitate mie îmi ies cam 800 grame de ghee.

Se păstrează la temperatura camerei pentru nu râncezeşte.

_DSC7760

Se poate folosi în diferite reţete, la sotare, în compoziţia aluatului sau pur şi simplu se poate adaugă în mâncare la sfârşit pentru o aromă incredibilă!